kurikulum bersepadu tahfiz

1. PENDAHULUAN

 Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT) adalah kurikulum yang digubal berdasarkan kurikulum tahfiz al-Quran dari pelbagai institusi pendidikan agama yang diselaraskan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), Jawatankuasa Kurikulum Agama Lembaga Penasihat Penyelarasan Pelajaran Dan Pendidikan Agama Islam (LEPAI) dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) KBT menggabungkan dua komponen mata pelajaran tahfiz al Quran dengan sebahagian mata pelajaran sedia ada dalam Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM). Pengintegrasian komponen ini diharap dapat melahirkan generasi pelajar yang menghafaz al-Quran (al-hafiz), menguasai dan mengamalkan ilmu-ilmu al-Quran di samping ilmu-ilmu lain. KBT ini juga akan memastikan pelajar dapat menamatkan hafazan 30 juzuk al-Quran dalam masa 5 tahun pengajian di peringkat sekolah menengah.

 2. PUNCA KUASA

Dalam melaksanakan kurikulum ini beberapa punca kuasa yang penting telah diperolehi dari pihak-pihak yang berkaitan. Punca kuasa tersebut adalah seperti berikut: 2.1.Jawatankuasa Kurikulum Agama, Lembaga Penasihat Pelajaran dan Pendidikan Agama Islam (LEPAI), Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telah menyelaraskan Kurikulum Dini bagi kegunaan SAN, SAR dan SABK.
Dalam mesyuarat pada 15 Jun 2012, Jawatankuasa ini telah bersetuju terhadap cadangan KPM untuk menjadikan Kurikulum Dini dan Kurikulum Tahfiz sebagai Kurikulum Kebangsaan dengan mengguna pakai kurikulum yang telah diselaraskan sebagai asas Kurikulum Dini dan Kurikulum Tahfiz Kebangsaan. Maklumat Asas Pelaksanaan Kurikulum Bersepadu Tahfiz 2015 2 2.2.Jawatankuasa Kurikulum Pusat (JKP) KPM dalam mesyuarat Bil. 3/2012 pada 25 Jun 2012 telah bersetuju terhadap cadangan menjadikan Kurikulum Dini dan Kurikulum Tahfiz sebagai Kurikulum Kebangsaan.
 2.3.Mesyuarat Jawatankuasa Perancangan Pendidikan KPM Kali Ke-200 yang dipengerusikan oleh YAB Menteri Pelajaran pada 26 Julai 2012 juga bersetuju dengan cadangan menjadikan Kurikulum Dini dan Kurikulum Tahfiz sebagai Kurikulum Kebangsaan.
 2.4.Mesyuarat Majlis Kebangsaan bagi Hal Ehwal Islam Ugama Islam Malaysia (MKI) Kali Ke-54 yang dipengerusikan oleh Yang Amat Berhormat Perdana Menteri, Dato’ Sri Mohd Najib bin Tun Abd Razak pada 03 Disember 2012 telah bersetuju supaya Kurikulum Dini dan Kurikulum Tahfiz digunakan sebagai Kurikulum Kebangsaan di sekolah agama yang telah mendaftar sebagai SABK. Kurikulum tersebut dinamakan sebagai Kurikulum Bersepadu Dini (KBD) dan Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT).
 2.5.Mesyuarat Majlis Raja-Raja Kali Ke-231 yang bersidang pada 27 Februari 2013 telah bersetuju mengambil maklum dan memperkenankan cadangan ini setelah dibentangkan oleh pihak LEPAI dengan kerjasama KPM.
 2.6.Surat persetujuan telah diterima daripada Pihak Berkuasa Negeri yang akan melaksanakan KBD dan KBT di SABK masing-masing. Dengan persetujuan ini, pelaksanaan KBD dan KBT di SABK adalah selari dengan MoU pendaftaran SABK yang menyatakan bahawa pelaksanaan Kurikulum Azhari di sekolah-sekolah agama hendaklah diurus oleh kerajaan negeri sehinggalah kurikulum-kurikulum tersebut diselaraskan dan dijadikan sebahagian daripada kurikulum kebangsaan.

 3. LATAR BELAKANG

3.1.Program Pendaftaran SAR dan SAN sebagai SABK merupakan satu program yang telah membuka mata banyak pihak tentang kurikulum Dini/ Azhari di sekolah agama. Program yang tercetus daripada Laporan JK Tan Maklumat Asas Pelaksanaan Kurikulum Bersepadu Tahfiz 2015 3 Sri Murad dan dipersetujui oleh YAB Perdana Menteri ketika itu telah membawa masuk sekolah-sekolah agama rakyat dan negeri yang menggunakan dwi-kurikulum ke arus perdana. Pelaksanaan dwi-kurikulum di SABK setelah berlakunya pendaftaran menunjukkan bahawa terdapat ruangruang yang masih boleh ditambahbaik bagi menjamin kecemerlangan murid dalam kedua-dua bidang iaitu akademik dan agama.
 3.2.Resolusi Seminar Pemantapan Kurikulum SABK peringkat Kebangsaan 2008 Port Dickson telah menyatakan bahawa Kurikulum Dini/ Azhari perlu diselaraskan dan diangkan menjadi kurikulum kebangsaan.
 3.3.Persidangan Ketua-ketua/ Majlis Agama Islam Negeri Seluruh Malaysia kali ke-86, pada 25-27 Mei 2011 di Kangar Perlis telah bersetuju dengan cadangan Kurikulum Dini di selaras dan diangkat menjadi kurikulum kebangsaan.
 3.4.Pihak LEPAI dan JAKIM telah mengetuai usaha-usaha penyelarasan kurikulum Dini Azhari yang dilaksanakan di negeri-negeri. Usaha-usaha tersebut kemudiannya di selaraskan dengan KPM dalam kerangka memartabat dan mengangkat kurikulum Dini sebagai kurikulum Kebangsaan sehinggalah KBD dan KBT yang berasaskan Kurikulum Dini/ Azhari akhirnya diperkenalkan.. 3.5.Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia, Gelombang 1 dalam perkara “Mengukuhkan laluan pendidikan agama” telah menyatakan bahawa “ ..kementerian beriltizam menyediakan pendidikan agama berkualiti tinggi bagi melengkapkan murid dengan ilmu pengetahuan dan kemahiran yang relevan untuk berjaya dalam pasaran kerja berasaskan nilai dan tasawur Islam yang kukuh. Kementerian akan memperkukuhkan pelaksanaan kurikulum kebangsaan di sekolah agama dengan mengangkat kurikulum Dini dan Tahfiz sebagai kurikulum kebangsaan serta menerapkan unsur-unsur agama ke dalam kurikulum kebangsaan”. Maklumat Asas Pelaksanaan Kurikulum Bersepadu Tahfiz 2015 4
 3.6.Oleh itu KPM mengeluarkan Dokumen Standard Kurikulum bagi KBD sebagai rujukan untuk pelaksanaannya.

 4. OBJEKTIF

 Objektif KBT adalah seperti berikut:
 4.1.melahirkan modal insan yang menghafaz dan memahami 30 juzu’ al-Quran;
 4.2.melahirkan modal insan yang boleh menjalinkan hubungan dengan Allah, sesama manusia dan dengan kejadian alam berdasarkan kepada al-Quran dan al-Sunnah;
 4.3.melahirkan modal insan yang mahir dalam bidang keagamaan dan profesional berlandaskan al-Quran dan al-Sunnah; dan
4.4.melahirkan modal insan yang berupaya memberi pandangan dalam menyelesaikan masalah, memaksimumkan keupayaan berfikir serta berfikiran kreatif dan inovatif.

 5. KEPENTINGAN KURIKULUM BERSEPADU TAHFIZ

 KBT diwujudkan dalam kerangka Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 - 2025 (PPPM) bagi memenuhi hasrat Falsafah Pendidikan Islam (FPI) dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK). Kepentingan KBT dalam arus perdana pendidikan negara adalah seperti berikut:
 5.1. Aspirasi Sistem Pelaksanaan KBT di SABK dapat memberi peluang kepada warganegara mendapat pendidikan tahfiz al-Quran dan mengukuhkan pendidikan agama di dalam aliran perdana. Murid yang dilahirkan berpotensi memenuhi keperluan modal insan yang mampu menyumbang dalam kemajuan ekonomi negara dalam pelbagai sektor. Kesatuan dalam menghayati manhaj ahli sunnah wal jamaah dan menjadi norma rujukan contoh, model sahsiah yang unggul Maklumat Asas Pelaksanaan Kurikulum Bersepadu Tahfiz 2015 5 Ini akan memberikan lebih peluang kepada murid di dalam menentukan laluan kerjaya mereka.
 5.2. Aspirasi Murid PPPM memastikan murid-murid dapat menguasai ilmu pengetahuan, kemahiran berfikir, kemahiran memimpin, kemahiran dwibahasa, beretika, kemantapan rohani, dan beridentiti nasional. KBT yang menekankan elemen ulum al-Quran dan menggunakan bahasa Arab sebagai bahasa pengantar akan mempertingkatkan kualiti penghayatan terhadap al-Quran dan kemahiran berkomunikasi serta mampu merujuk asas-asas ilmu pengetahuan dalam kitab-kitab muktabar. KBT akan mengembangkan potensi dan keupayaan murid dengan pelbagai kaedah, pendekatan dan teknik pembelajaran dan pengajaran melalui penghayatan pelbagai kemahiran.
 5.3. Kepentingan KBT Kepada Sekolah SABK yang melaksanakan KBT layak menerima bantuan per kapita mata pelajaran seperti mata pelajaran kebangsaan yang lain. Di samping itu, sekolah layak menerima Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT). Prinsip ini di selaraskan dengan aspirasi sistem dalam PPPM yang berkaitan dengan kemampuan akses, kualiti, ekuiti, perpaduan dan kecekapan. Dengan itu semua SABK yang terlibat akan dapat diperkukuhkan. Maklumat Asas Pelaksanaan Kurikulum Bersepadu Tahfiz 2015 6
 5.4. Kepentingan KBT Kepada Masyarakat, Bangsa dan Agama Kurikulum tahfiz digubal untuk menyediakan bakal ulama, cendikiawan Islam yang menghafaz al-Quran yang berkaliber dan bertaraf dunia. Untuk itu kurikulum ini digubal berhasrat melahirkan agamawan yang menghafaz al-Quran ke arah mencapai keredhaan Allah. Kefahaman yang sahih dari kurikulum ini dapat menjadi asas kukuh mempertahankan kesucian agama Islam dari ajaran sesat dan menyeleweng supaya masyarakat dapat menghindar diri dari kumpulan songsang yang sering muncul dalam masyarakat.
 5.5. Kepentingan KBT Kepada Negara Menyediakan Negara Malaysia sebagai hub pendidikan agama Islam bertaraf dunia.

 6. PENETAPAN SEKOLAH

6.1.KBT dilaksanakan di SABK yang telah dipersetujui oleh Pihak Berkuasa Negeri.
 6.2.Sekolah boleh melaksanakan sama ada salah satu aliran KBD atau KBT, atau kedua-dua sekali bergantung kepada perbincangan bersama antara KPM dan LPS.
 6.3.Pertukaran, pertambahan dan penutupan sebarang aliran adalah berdasarkan permohonan dan kelulusan oleh pihak KPM.
 6.4.Sekolah mestilah melaksanakan secara keseluruhan mata pelajaran mengikut pakej-pakej yang telah ditetapkan.

 7. BAHASA PENGANTAR BAGI MATA PELAJARAN

 Bahasa pengantar bagi mata pelajaran kurikulum tahfiz ialah bahasa Arab manakala mata pelajaran KBSM adalah dalam bahasa Melayu atau bahasa Inggeris.

8. JADUAL WAKTU PERSEKOLAHAN

Jadual waktu persekolahan mesti memenuhi hak peruntukan masa waktu minimum seminggu bagi setiap mata pelajaran dan juga termasuk waktu Tahdhir bagi mata pelajaran Hifz al-Quran. (rujuk contoh jadual di lampiran 1)

 9. STRUKTUR ORGANISASI

 Struktur organisasi pengurusan KBT adalah seperti berikut:

Pengetua
Penolong Kanan Pentadbiran
Penolong Kanan Hal Ehwal Murid
Penolong Kanan Kokurikulum Ketua Bidang / GKMP Bahasa Ketua Bidang / GKMP Sains Matematik Ketua Bidang / GKMP Teknik Vokasional Ketua Bidang / GKMP Kemanusiaan Ketua Bidang / GKMP Pend. Islam B. Arab Ketua Panitia Pendidikan Islam Ketua Panitia Bahasa Arab Ketua Panitia Hifz al-Quran Ketua Panitia Maharat al-Quran

10. BANTUAN GERAN PERKAPITA

 Sekolah-sekolah yang melaksanakan KBT berhak menerima Geran Perkapita Mata pelajaran mengikut kadar dan prosedur yang ditetapkan oleh KPM.

 11. PENTAKSIRAN DAN PELAPORA

N Pentaksiran KBT adalah dengan menggunakan kaedah Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di peringkat menengah rendah seperti mana mata pelajaran lain yang dilaksanakan di sekolah-sekolah KPM. Panduan Perkembangan Pembelajaran Murid (PPPM) dan instrumen pentaksiran akan digunakan bagi dua mata pelajaran berikut:
11.1. Hifz al-Quran.
11.2. Maharat al-Quran. Pengetua Penolong Kanan Pentadbiran Penolong Kanan Hal Ehwal Murid Penolong Kanan Kokurikulum Ketua Bidang / GKMP Bahasa Ketua Bidang / GKMP Sains Matematik Ketua Bidang / GKMP Teknik Vokasional Ketua Bidang / GKMP Kemanusiaan Ketua Bidang / GKMP Pend. Islam B. Arab Ketua Panitia Pendidikan Islam Ketua Panitia Bahasa Arab Ketua Panitia Hifz al-Quran Ketua Panitia Maharat al-Quran Maklumat Asas Pelaksanaan Kurikulum Bersepadu Tahfiz 2015 8 Pelaporan akhir KBT di peringkat menengah rendah adalah seperti berikut :
 11.3. Pelaporan Pentaksiran Pusat
11.4. Pelaporan Pentaksiran Sekolah
11.5. Pelaporan Aktiviti Jasmani dan Kokurikulum (PAJSK)
11.6. Pelaporan Psikometrik. · Sijil pencapaian hafazan akan dikeluarkan kepada murid menengah rendah. Pada peringkat menengah atas pula, pentaksiran berdasarkan kepada peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia dan murid akan menerima Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Mata pelajaran Hifz al-Quran dan Maharat Al-quran akan disenaraikan sebagai mata pelajaran dalam SPM · Sijil pencapaian hafazan akan dikeluarkan kepada murid menengah atas.

12.GURU

Keperluan guru untuk pelaksanaan KBT adalah Guru Tahfiz. Guru ini bertanggungjawab menguruskan dua mata pelajaran peringkat menengah rendah iaitu Hifz Al-Quran dan Maharat Al-Quran. Bekalan Guru Tahfiz adalah di bawah tanggungjawab KPM. Buat masa ini, norma sementara 3.0n telah diluluskan dan norma sebenar adalah tertakluk kepada kelulusan Agensi Pusat. Dalam memastikan kejayaan pelaksanaan KBT, Guru Tahfiz mempunyai peranan khusus melibatkan perkara-perkara berikut:
12.1. Melaksanakan aktiviti Pembelajaran dan Pengajaran mengikut jadual yang ditetapkan bermula 6.30 pagi sehingga 2.00 petang.
12.2. Melaksanakan tahriri hafazan dan hafazan baru (7.00 malam hingga 9.00 malam) mengikut jadual yang ditentukan oleh pihak sekolah.
12.3. Memastikan aktiviti qailulah dilaksanakan.
12.4. Peranan guru tahfiz adalah sama dengan guru akademik. Masa rasmi Guru Tahfiz mempunyai dua sesi iaitu sesi pertama bermula jam 6.30 pagi hingga selesai Solat Zohor dan sesi kedua bermula pukul 7.00 malam hingga 9.00 malam mengikut jadual yang telah ditetapkan.


https://drive.google.com/file/d/0B3IRi9CaQJkAb1FVWUF4c1ktZkE/view

No comments:

Post a Comment